Förstahandskällor samlade om bråket på #Gräv13

Uppdatering 19 mars: Nu finns hela debatten som mp3 hos Kristianstadbladet! Man hittar den har.

Jag var inte på den aktuella debatten men jag värdesätter att lasa vad folk skriver som faktiskt narvarade. Har ar de lankar jag hittat. Eftersom alla kallkritiska principer sager att ett “witness account” ar vardefullare ju narmare det ligger i tid, forsoker jag lista kronologiskt, vilket betyder att tweets kommer forst.

BLOGGAR

Tror att Joakim Lamotte fran SVT Goteborg var forst ut att blogga om det hela, direkt efterat pa fredagkvallen.  Inlagget hittar man har: Gubbslem och genusjox

Maria Sveland, tror jag, skrev natten mot lordagen. Hittar inte datumstampel: Gubbvaldet pa Grav

14 journalister, vet inte vilka eller om alla var narvarande pa debatten, gav foljande beskrivning natten mot lordagen: Varfor attackerades Maria Sveland?

Tappas Fogelberg skrev pa lordagen: Gubbslem, surkarringar och helig vrede

Idag, mandag skriver Sofie Mirjamsdotter sahar: Min version av vad som hande i fredags

Aven Josefsson skriver idag: Svelands synpunkter ar oforenliga med kritisk journalistik

Tipsa garna om jag missat nan!

Edit: Har hittat dessa, ska lagga in vid tillfalle: https://twitter.com/johannescleris

Edit 2: Sahar sager Malene Dahlin att hon skrev pa fb sondag morgon:
“Här är det jag skrev:
Min bild av Late night Show på Gräv13: Det började med att Täppas kastade ur sig några nästintill hatiska kommentarer om att Maria Sveland tagit på sig offerkoftan och att hon är expert på att utmåla sig som offret i debatten, vilket enligt honom gagnar henne i hennes karriär. Hur han kan den dra slutsatsen efter att Sveland och hennes barn hotats till livet, fick han dessvärre ingen fråga om. Moderatorn hade en extremt passiv roll rakt igenom. Det var också Täppas som först yttrade ordet “gubbslem” och alltså inte Sofia Mirjamsdotter som till slut fick nog och reste sig upp och frågade publiken “Tycker ni att det är okej att på internationella kvinnodagen låta tre gubbslem förminska Maria Sveland?” Britt-Marie Mattson skriker att det är upprörande att Mirjamsdotter inte ens ser henne. “Du ska inte osynliggöra mig!” Men innan debatten nådde det crescendot hände följande: 
Janne Josefsson blir allt mer upprörd när han talar om journalistkåren som han tycker är så politiskt korrekta och fega att de inte vågar ställa de viktiga frågorna. Frågor som “är det okej att en fattig mamma röker?”(!) 
När Sveland säger att hon ibland väljer att “våga vägra ta debatten” för att den inte leder någon vart, förstår Janne inte någonting. Han blir alltmer upprörd och säger att “debattklimatet är duckandets klimat”. När Janne och Täppas går på och kastar allt mer skit på Sveland och förminskar hennes hotbild väljer moderatorn att -istället för att låta Sveland svara på kritiken – passa över frågorna till Aschberg. T ex “Har du blivit hotad Robban?” Han svarar att han fått bajs och könshår i brevlådan som han slängt av praktiska skäl. Hela publiken skrattar och Sveland ser allt mer obekväm ut. Robban säger “det här genusjoxet är överdrivet”. Om det verkar alla på scen vara överens om, utom Sveland. Här börjar jag känna att det är alla andra mot Sveland. Sveland blir alltmer tyst.
Men det ska bli värre:
Janne kritiserar Svelands kapitel om SCUM-manifestet och menar att det är odemokratiskt att ingen journalist kritiserat Svelands slutsatser i boken (som om han läst den…). Han tycker att det är fascistisk feminism. Någonstans här reser han sig upp, högröd i ansiktet och skriker åt publiken “Är det inte antidemokratiskt att inte ta den här debatten?” Det kokar i salen och folk blir alltmer upprörda. Vad är det som pågår?
Britt-Marie Mattsson har i jämförelse med de andra haft en lättsam, lätt road ton och tyckt att det är bra att det finns en feministisk kamp. “Alla kamper har sina ytterligheter, men samtidigt är det jävligt bra att det finns en feministisk kamp.” Där och då kände jag att det var det bästa och mest nyanserade som sagts hittills. Men senare får jag känslan av att hon känner att hon tagit Svelands parti och måste väga upp med lite kritik. Varför skulle hon annars helt plötsligt lyfta en irrelevant fråga till Sveland “varför har du en pistol runt halsen?” Sveland svarar “varför har du de där örhängena?” Ingen förstår detta plötsliga personangrepp på Svelands utseende. Kanske ville Mattson komma någonstans eller lyfta frågan om pacifism eller vapenromantik och hur det klingar med feminism och demokrati? Det kommer vi aldrig att få veta. Sveland får av naturliga skäl nog och säger “vad gör jag här?”. Efter ett tag, när Täppas slängt ur sig den ena översittarkommentaren efter den andra, tar sig Sveland för pannan (se bland mina bilder). Publiken får nog och Sofia Mirjamsdotter går upp och avbryter debatten, vilket ni kan se en del av i Expressens tv-klipp. 

Det här är min bild, och kronologin har jag inte 100% koll på. Sammanfattningsvis tycker jag att debatten var ett värdelöst arrangemang med en flat moderator. En tre-åring kunde lista ut vem som skulle sätta sig på vem och debatten borde ha anordnats därefter.”
This entry was posted in Journalistik/sociala medier and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Förstahandskällor samlade om bråket på #Gräv13

  1. Neo says:

    En till förstahandskälla.
    Journalist SVT

    https://twitter.com/annaengholm

    etc

    • Check! Hon ger sa vitt jag kan se bara ogonvittnesskildring i en tweet, men lagger saklart in den.

      • Neo says:

        Hela hennes twitterflöde de senaste dagarna handlar ju i stort sett om hennes “ogonvittnesskildring”…

      • Det mesta av det du listar ovan är polemik mot de som inte håller med. Jag är ute efter skildringarna av vad som hände, inte åsikter om andras skildringar.

  2. Pingback: En rapport från grävseminariet 2013 | Journalisttips

  3. Flo me la says:

    Hade visst inte insett riktigt hur illa det som hände där var. Genusjox. Fantastiskt.

Leave a Reply

