Om “Yasmines twittertips” och webbgräv

Varje dag lovar jag mig själv att “idag ska jag blogga” och så räcker inte krafterna ändå. Ni får följa mig på twitter mellan inläggen för att hålla kontakten. När man har ett “vanligt” jobb på heltid blir det svårt att utföra ett obetalt också så jag tar det i den mån jag hinner och orkar. Minns en gammal kursare som jobbade som DJ och blev sur en gång när folk inte fattade att det var obetalt, krävande, arbete de begärde av honom när de ville att han skulle spela gratis på en fest.

Blev i alla fall intervjuad i måndags av Sydsvenskans nätmogul Gustav Svensson om hur jag använder twitter inför en webbkurs han har på Lunds universitet den här veckan. Inlägget, som deskriptivt rubricerats “Yasmines twittertips” hittar ni här. Ingress:

Journalisten Yasmine El Rafie började twittra i januari. Nu följer över 600 konton henne och hon har hamnat på flera svenska listor över nyhetskällor som har koll på utvecklingen i Nordafrika. Här är hennes tips för hur du jobbar med twitter.

Jag drar mig tyvärr lite för sånt, trots att jag verkligen gillar att hjälpa till. Det känns som att det bara finns två ytterligheter: antingen så är man tyst eller så ska man vara Sveriges bästa expert på hela det område man uttalar sig om – annars blir det lynchning. Vill man bara försöka hjälpa till med några pusselbitar och den lilla del man kan bidra med så utgår folk direkt att man är självutnämnd expert på allt. Det är inget jag aspirerar på. Jag gör det jag brinner för och som känns meningsfullt. Och med tanke på att jag nu i en månad suttit på en halvfärdig text till SR:s Medieormen om hur man skapar sin egen nyhetsbyrå med twitter är jag glad och hedrad över att Gustav fick ur mig något begripligt.

Undertecknad och Carl Fridh Kleberg fick också ett inlägg publicerat på Medieormen igår där vi bland annat ifrågasätter hur Guldspadejuryn kan höja och sänka ribban för att bli nominerad i webbklassen från år till år beroende på om tidskriftsklassen håller ovanligt hög nivå det året. Om man tänker efter lite inser man hur knasigt det blir, som att man just i år inte delar ut en Oskar för bästa regi eftersom bidragen för specialeffekter höll en ovanligt hög nivå. Ingress:

Tänk om Guldspadejuryn inte hade nominerat ett enda radiogräv i år – inte för att radiogräven var dåliga men för att de många böckerna, lokaltidnings- och lokal-tv-bidragen var så bra. Låter det osannolikt?  Det är så Guldspadejuryn själv förklarar i Medievärlden att inga webbidrag nominerats till Guldspaden.
Yasmine El Rafie och Carl Fridh Kleberg, som själva nominerat Flashbacktråden om det så kallade Bjästafallet till journalistpriset , undrar hur det kom sig att inte ett enda bidrag nominerades till Guldspaden i kategorin webb.

Slutligen också ett länktips: en av grupperna med Lundastudenter på ovannämnde Gustavs kurs har fått i uppdrag att spåna fram en guldspadevärdig grävidé. De har satt upp en intressant blogg under arbetet men jag undrar hur de ska lyckas – juryn och reglerna vägrar ju att förklara annat än i allmänna ordalag vad som krävs…

This entry was posted in Guldspaden, North Africa, Sociala medier. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

