Bidrog vi till att dra in Flashback i finrummen?

Det har gått ett drygt år sedan jag och min kollega Carl Fridh Kleberg i september förra året lämnade in vår nominering av Flashbacktråden om våldtäkterna i Bjästa till Guldspaden.

Det är knappt ett år sedan vi i januari förklarade varför vi gjort detta, på Medieormens sajt som slog besöksrekord. (Ämnet engagerar!) På den här tiden upplever jag att det skett en stor förändring i attityderna till forumet från inte minst journalistkåren. Till exempel är förståelsen nog större nu, efter att ämnet debatterades, diskuterades samt avhandlades i flera artiklar och C-uppsatser, för att man inte kan dra alla trådar över en kam. Jag och Carl hade förberett oss på rätt negativa reaktioner. Allt som sades som jag kunde hitta finns samlat i fliken högst upp på denna sida. Särskilt vill jag lyfta fram journalistikstudenterna som gick igenom och kodade Bjästatråden efter vår nominering och kom fram bland annat till följande:

  • Enbart 5,4 procent av inläggen är dåligt källkritiskt grundade.
  • Endast 1,8 procent, strider mot de pressetiska reglerna (t ex namn/bildpublicering eller förtal).
  • Bara 10 procent av inläggen kan avfärdas som värdelösa.

Det är intressant att sätta den ris och ros som vi fick bemöta då mot hur det ser ut nu efter Sveriges Radios beslut att ge sitt nya journalistikpris “Årets Medieorm” till en framgångsrik Flashbacktråd av i år – den som avslöjade de photoshoppade rovdjuren hos den hyllade fotografen Terje Hellesö.

Som vanligt är det mer jag skulle vilja skriva på bloggen än jag har tid för. Men jag drog min analys om utvecklingen sociala/traditionella medier och det jag tror att den här utmärkelsen står för, på jobbet, Alltid Nyheter i Sveriges radio igår (även Mats Svegfors, VD, är intervjuad). 

Klicka här för att lyssna på klippet.

PS. Svaret på ursprungsfrågan i rubriken är förstås att Flashback själva genom att bli en elitgrävarbrigad tillkämpat sig en plats där de hör hemma. Jag hoppas att nästa års Guldspadejury nu kommer fram till en annan slutsats än årets.

PS2. Medievärldens skribent Lisa Bjurvald påstod häromveckan att min och Carl Fridh Klebergs logik var “haltande”. Jag bloggade om det här. Nyfiken på att se om hon även kommer att kritisera SR:s VD Mats Svegfors.

PS3. Jag har fortfarande inte registrerat ett Flashbackkonto! Pinsamt…

Läs mer: Medievärlden SR:s Medieormen Alltid Nyheter i Sveriges Radio Journalisten Resumé Nyheter 24 Hypeline

This entry was posted in Guldspaden, Sociala medier and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Bidrog vi till att dra in Flashback i finrummen?

  1. Pingback: PRESSMEDDELANDE
: Flashbackgrävarna tilldelas Sveriges Radios nya journalistpris « TERJE HELLESØ – TERJADE FOTON

  2. Pingback: Sveriges Radio prisar Flashback « Nya Gotiska Klubben

  3. Ali says:

    Konstigt att du nu knipit igen käften. Blev du av ngn konstig anledning chockad över att islamisterna svepte över alla arabländer som hållit val, inklusive egypten där du o din kollega försökt genom SVT visa på annan bild. Islamistiska partier tog med än 60% av rösterna.

    • Det är nog snarare så att jag haft ett (eller till och med flera) jobb att sköta som jag faktiskt har betalt för och när man bevakar det egyptiska valet på plats är den här bloggen rätt lågprioriterad. Jag har dock alla avsikter att svara på dina tidigare kommentarer när jag känner att jag har tiden, eftersom de höll en någorlunda städad ton. Kommentarer som denna avser jag däremot att ignorera framöver om du inte blir lite trevligare i anslaget. Att säga att någon “knipit igen käften” är ett ganska oartigt sätt att uttrycka sig på och jag betackar mig för oförskämdheter. Under tiden kan du ju läsa vad jag tror om Egyptens framtid i den chatten jag hade med Alltid Nyheters lyssnare från Egypten, ett jobb jag är anställd för och därmed prioriterar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4188&artikel=4827716

Leave a Reply

