Att sluta på Alltid Nyheter…


Jag och min kollega Stefan Elofsson, programledare på Alltid Nyheter, poserar med Ikaros-priset för "Årets pionjär". (Foto: Emil Östman)

En sen kväll för några veckor sedan twittrade jag spontant ut att jag kommer att sakna mina kollegor på Alltid Nyheter oerhört. Jag hade inte räknat med att jag  inom några minuter skulle ha tre svar som undrade om jag tänkte lämna kanalen.

Och nu visar det sig att jag ska lämna kanalen, några månader innan den stänger ner, för att gå över till SR:s avdelning Digitala medier. Jag har under mina sex år sedan JMK aldrig skrivit ett “sluta på jobbet”-inlägg, helt enkelt för att jag aldrig varit i en situation där jag haft möjlighet att lämna ett vikariat i förtid för ett annat jobb.

Ni vet formen: Först några ord om hur fantastiskt det varit på arbetsplatsen. Sedan om hur man våndats inför beslutet, och något om hur mycket man kommer att sakna kollegorna. Och sedan någon klyscha om de spännande utmaningarna som väntar och lite blygsamt skryt “i förbigående” om vad man är duktig på.

“Problemet” är att det är sant.

Jag har hunnit vikariera mig igenom ett gäng mediehus. Det som har gjort Alltid Nyheter så unikt har varit den otroligt höga lägstanivån, den så oerhört kompetensbaserat rekryterade redaktionen, heterogeniteten, ödmjukheten och det fantastiska i att ha kollegor från så många typer av redaktioner. Högt i tak, generellt bra stämning, respekt för medarbetarna.  Och igår så fick vi Ikaros-priset för “Årets pionjär” som ett betyg på det vi gjort. Det är svårt att lämna något sådant, men det är lite lättare när man är rätt säker på att det bara återstår några månader med det här gänget i vilket fall som helst.

Så vad är det jag kommer att göra istället? Jag blir – åtminstone fram till jul –  “Utvecklingsredaktör för sociala medier” för Sveriges radio centralt, en av tre sociala medier-ansvariga tillsammans med min närmaste chef Christian Gillinger och samordnaren Helena Sahlen. (Sedan finns ju över 90 Sveriges radio-kanaler/redaktioner på Facebook alone varav många sköts av sociala medier-ansvariga ute i företaget).

Arbetsbeskrivningen är inte helt klar, men det står klart att jag kommer att utbilda/föreläsa för olika redaktioner, analysera sociala medier-läget på Sveriges radio och bidra med strategier.  Dessutom så kommer jag att ingå i det rullande schemat som jourhavande webbredaktör för sidor på http://www.sverigesradio.se, och vara publikredaktör under Musikhjälpen. (Som för övrigt också fick Ikaros-ros igår).

Såhär beskrev annonsen tjänsten, som fram till nu innehafts av Maria Sjöberg:

Du kommer att coacha och inspirera redaktioner att jobba bättre, smartare och mer relevant med publiken, både på sajten och på sociala medier. Tillsammans med vår samordnare för sociala medier omvärldsbevakar du och tar du fram manualer, håller koll på smarta lösningar och sprider dem vidare. Under vaktlistepassen ingår det också att ta ansvar för och uppdatera Ettan, P1, P2, P3 och P4:s startsidor och supporta redaktioner.

(…)

Du har stor koll på sociala medier, nya funktioner och trender. Samtidigt förstår du att relevans och målgrupp styr vad redaktioner ska satsa på och anpassar analys och råd efter det. Du är analytisk, pedagogisk och duktig på att prata inför större grupper.

Jag har svårt att tänka mig ett roligare jobb just nu. Sociala medier i journalistikperspektiv är fortfarande ett relativt nytt område med häftiga möjligheter till direktdemokrati och återinförd ödmjukhet för journalisten, vilket varit ett privilegium att få testa på Alltid Nyheter. (Några exempel på det här och här – när jag är klar med en Storify som ska komma upp inom kort). Skillnaden blir att jag nu får vara med och testa arbetssättet på hela Sveriges Radio-familjens olika delar.

Men hur blir det med redaktörande/deskande då, det jag brukar säga att jag tycker är roligast? Ingen motsägelse. Det jag trivs med som redaktör är ju just att jobba med överblick, analys och vässande. Och det kommer jag ju att göra här också, på en avdelning som dessutom verkar vara ett osedvanligt bra gäng de med.

Uppdatering: En blänkare i Medievärlden. Skoj!

Uppdatering2: Jag har insett av en hel del glada lyckönskningar och tillrop att folk trott att detta är en fast tjänst. Det är det inte. I dagsläget har jag en programanställning som sträcker sig året ut.

Uppdatering3: En blänkare även i Radionytt!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Att sluta på Alltid Nyheter…

  1. Pingback: Yasmine El Rafie – blir sociala medier-redaktör på Sveriges Radio | MyPress.SE - Universal News Agency

  2. Välkommen säger jag, även om jag ska sluta.🙂

  3. Välkommen säger jag också!

  4. Pingback: Yasmine El Rafie – blir sociala medier | Seo/Sökmotoroptimering/Sökmarknadsföring/Sociala medier

  5. Ellen says:

    Även jag säger välkommen upp till 4:an!🙂

  6. Du ska inte bli pressekreterare för MP istället då? God kunskap om politik och erfarenhet av journalistik önskas. http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=261110

    • Jag brukar varje år fundera igenom för mig själv om jag har den psykiska orken att bli kvar under de här arbetsförhållandena ett tag till. Nu har jag ett kontrakt ända till jul (det längsta jag haft) på ett roligt jobb med begåvade människor, så jag orkar nog till årsskiftet ändå. Men tack för tips!

Leave a Reply

