Min väg till Sveriges Radio – och din?

Jag blev intervjuad av det glossiga Sveriges Radio-magasinet nyligen, under den återkommande vinjetten “min väg till Sveriges Radio”. Mina svar blev alldeles för långa – så ta chansen och läs här. Kan också passa på och säga att Sveriges Radio rekryterar till min grupp, så känns det här lockande – sök här. (Sista ansökningsdag idag, fredag söndag).

FRÅGOR

1. Vad gör du på Sveriges Radio? Vilken del av det du gör tycker du mest om? Vad är det minst roliga?

Jag är specialist inom social och digital journalistik, på Digitala medier, som är Sveriges Radios journalistiska utvecklingsavdelning. Det vill säga på hur journalister ska använda sociala medier som ett verktyg för att bli bättre på dialogen som ett sätt att öka publikens förtroende, spridningen av inslagen genom smart paketering och strategi, och researchen genom att förstå var man kan hitta vinklar och intervjuobjekt som inte redan hörs i sändningarna. Jag ingår i en grupp som gör mycket olika saker. Vi omvärldsbevakar, det vill säga följer bloggar, letar exempel från runtom i företaget (vi har till exempel bara runt 200 facebooksidor att hålla koll på utöver alla andra plattformar). Vi analyserar och drar slutsatser om utvecklingen, vi samlar våra slutsatser och rekommendationer i rapporter, dragningar och utbildningar, och vi jobbar hands on i samband med stora satsningar som Musikhjälpen för att testa våra analyser i skarpt läge. Vi åker också på konferenser och föreläser och lär oss av andra ibland.

Det är svårt att säga vad som är roligast eftersom några av mina största drivkrafter, att ständigt få lära mig nytt, och att försöka förändra själva journalistiken till det bättre, går igen i så många arbetsuppgifter. Jag har dessutom haft turen att hamna i ett team med flera mycket kompetenta kollegor och jag tycker om att jobba med personer som kan sådant jag inte kan. Pushas man inte av att bli bättre och lära av varandra så ska man inte jobba med utveckling. Jag tycker också att det är väldigt roligt att under Musikhjälpen få leda ett team med 7 personer av de duktigaste på hela Sveriges Radio på social journalistik. Jag tror att få andra program/medier avsätter så mycket resurser till enbart sociala medier och det gör att vi kan jobba på ett sätt få andra gör.

Den största utmaningen med mitt jobb är att veta att min grupps roll enbart är rådgivande. Jag är van vid producent-/arbetsledar-/projektledarrollen men i det här jobbet ska vi oftast enbart ta fram analyser och rekommendationer, sedan det är upp till dem som tar emot rekommendationerna om de vill följa dem.

2. Hur fick du ditt jobb?

Jag hade gått journalistikprogrammet på JMK och hoppat runt som reporter och redaktör på bland andra SVT, SR, TV4, DN, SvD, TT, Siren, Publicistklubben och andra under 8 år när jag till sist fick fast jobb nu vid årsskiftet. Jag hade riktat in mig mot minoritets- och utrikesjournalistik, jobbat på nyhetsbyråer, och som frilans följt hur aktivister i Egypten använde facebook under demonstrationer 2008. När den så kallade arabiska våren satte igång 2011 fanns det andra aktörer än de vanliga som var relevanta för bevakningen. Jag upptäckte att jag fick ett försprång genom att kunna kombinera det jag visste om regionen och snabba nyhetsskeden med det jag lärt mig om källkritik på JMK för att hitta information många andra journalister inte kunde lokalisera eller värdera. Det förde in mig på sociala medier-spåret och jobb som sociala medier-korrespondent på Sveriges Radios nyhetskanal och när sedan det här jobbet annonserades ut, då som en programanställning, så sökte jag. Det är bland det jag är stoltast över – att ha fått ett jobb i öppen konkurrens utifrån verktyget Kompetensbaserad rekrytering.

3. Hur ser en vanlig dag på jobbet ut (i grova drag)?

Det låter så klyschigt men få dagar är de andra lika. Man springer mellan möten, dragningar, konferenser, paneler och redaktioner, sitter vid datorn och scannar alla sociala medier-flöden från företaget, funderar på varför just persiska redaktionen lyckas nå fler än Ekot på facebook och knåpar på schemat för mitt sociala medier-team eller strategin för de olika sociala medier-plattformarna under Musikhjälpen. På senhösten är det mycket Musikhjälpen. En sak gör jag varje dag i alla fall, och det är att ha mig smartphone limmad i handen så fort jag inte befinner mig vid mina skärmar på datorn.

4. Vad är det bästa med att jobba på Sveriges Radio?

Det är ett stort företag med tryggare framtidsutsikter de närmaste åren än de flesta andra mediehus. Företaget trycker också på möjligheten att medarbetare ska kunna avancera och utvecklas. Åtminstone på min avdelning finns också möjligheten för mig till viss flexibilitet i arbetstider. Och jag stolt över att jobba på ett företag med så fantastiskt stort utbud med så mycket olika program på 11 olika språk – det är journalistik i allmänhetens tjänst – och där har jag plötsligt fått nytta av att vara flerspråkig, för att även kunna coacha och följa exempelvis Sisuradios sociala medier-arbete.

5. Har du något råd till andra som skulle vilja jobba med samma sak som du? Hur tar man sig dit?

Börja med att acceptera att ett fast jobb alltid har ett moment av tur, tajming och kontakter, men att om man vill slå sig in måste man vara beredd på att lägga tid på att bli bäst inom sitt område. Konkurrensen är stenhård. Vill man in på just sociala medier-området – det är fortfarande förhållandevis få som verkligen kan och förstår social journalistik och digitala strategier, och inte tror att det räcker med lite tweets eller webbkompetens, som handlar om något helt annat. Följ hur andra gör och lär av dem, var med i alla diskussionsforum och grupper och läs alla bloggar du kan hitta på området, liksom Sveriges Radios sociala medier-handbok.

Och gå JMG! Det är Sveriges bästa journalistutbildning som lär en grunderna i hantverket, och praktiken på utbildningen är en svårslagen dörröppnare in till det där så viktiga första vikariatet att lägga på sitt cv. Försök att hitta en mentor som kan ditt område. Och om du vill jobba med utveckling generellt, försök identifiera ett område som kommer att bli viktigt men som ännu är obskyrt och mindre känt – till exempel datajournalistik. Om du så lär dig grunderna i hur man skriver ett script i Python eller letar mönster i exceldokument kommer du om några år lätt att kunna göra gräv och hitta nyheter som dina kollegor inte kan hitta.

6. Vad gör du om fem år?

Jag hittade nyligen en gammal intervju med mig själv som nyutexaminerad där jag fick en liknande fråga. Enligt den borde jag vara chef om två år… Men jag hoppas nog fortfarande på att så småningom få mer ansvar som arbets-/projektledare eller chef. Oavsett vilket kommer jag alltid att sträva mot uppgifter där jag kan fortsätta att utveckla själva journalistiken till det bättre. Den har en så viktig plats i demokratin.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Min väg till Sveriges Radio – och din?

  1. Emma Hernborg says:

    Hej Yasmine, länken till SR:s mediehandbok funkar inte. Vore kul att kolla in den.
    /hälsn emma

  2. Ojdå, Fixat! Tack för att du påpekade och ursäkta sent svar!

Leave a comment